UNIKNYA DIRIKU INI


Uniknya diriku Ini, Sesungguhnya Allah Menyayangiku.

Assalamualaikum W.b.t.
Sesungguhnya setiap manusia dimuka bumi ini mempunyai keunikan dan keistimewaan yang tersendiri termasuklah diriku ini, Cik Han (yang akan bertukar menjadi Puan Han tak lama lagi, In sha Allah). Disebalik senyuman yang comel ini (comel la sangat) ada banyak rahsia tersembunyi dan keperitan yang ditanggung, yang mungkin tak dapat dilihat oleh sesiapa.
Cik Han sejak baby lagi ada masalah kulit yang kronik, iaitu eczema.Mungkin ramai diluar sana yang menghidapi penyakit ini, dan mungkin ada juga yang tak tahu apa itu eczema. Meh Cik Han cerita sikit penyakit eczema tu apa :-

“Eczema adalah sejenis penyakit kulit yang disebabkan oleh sistem imun badan yang tidak normal (lemah) dan faktor genetik. Masalah ini kebiasaannya dihadapi oleh wanita dan kanak-kanak. Eczema boleh menyebabkan kegatalan pada kulit dan kulit mengelupas. Keadaan ini boleh menjadi bertambah teruk berikutan pengambilan makanan dimana pesakit mempunyai alahan (allergic) terhadap makanan tersebut. Selain itu, menyentuh bahan-bahan alahan dan perubahan suhu secara mendadak juga akan menyembabkan kegatalan pada kulit”

Cik Han menghidapi Eczema disebabkan factor genetic atau keturunan, kerana ibu merupakan penghidap asthma. Ibu bapa yang mempunyai asthma akan berkemungkinan akan melahirkan anak yang juga menghidapi asthma, jika anak itu tidak menghidapi athma, dia akan menghidapi eczema atau kedua-duanya. Dalam kes Cik Han, Cik Han amatlah unik kerana menghidapi kedua-duanya, iaitu eczema dan juga asma, tapi Alhamdulillah asma Cik Han tidaklah terlalu teruk, Cuma alahan kepada habuk, kesejukan dan tidak boleh melakukan sesuatu yang memenatkan, jika tidak nafas akan berbunyi dan akan batuk teruk sehingga sesak dada. :’(
Berbalik kepada eczema, dari baby lagi Cik Han tak dapat hidup senormal baby lain. Ibu Cik Han terpaksa ulang-alik ke klinik kerana masalah kulit Cik Han yang gatal-gatal dan sangatlah teruk. Tambahan pula pada tahun 1988-1995, hidup kami sekeluarga agak susah dan kami tinggal dikampung, kemudahan untuk kesihatan amatlah terhad dan tambahan pula factor ekonomi. Nak membeli ubat mahal-mahal amatlah diluar kemampuan.

Dari baby sehinggalah remaja Cik Han menghidapi Eczema yang bagi Cik Han agaklah teruk. Bila masuk asrama sangat cemburu melihat kawan-kawan lain yang berkulit cantik tiada sebarang cela, sedangkan Cik Han berparut sana sini. Sedih sangat. Selain malu dengan kawan-kawan, Cik Han juga tak selesa dengan keadaan kulit yang gatal-gatal, merah-merah dan kadang-kadang sehingga luka. Terutamanya dibahagian kaki. Kadang-kadang nak pakai stokin ke sekolah pun rasa sakit sangat sebab terkena bahagian kulit yang luka kat kaki tu. Sungguh uniknya Cik Han.

Sehingga sekarang eczema tu masih ada, dan demi mengawal penyakit itu Cik Han terpaksa menghabiskan ratusan ringgit hanya untuk maintenance kulit. Mungkin wanita lain pada usia Cik Han ni setiap bulan habiskan duit untuk kosmetik, mekap, dress dan bershopping sana-sini, tapi bagi Cik Han pulak, setiap bulan menghabiskan duit hanya untuk beli ubat dan untuk keperluan kulit. Setiap hari Cik Han wajib mengambil 12 biji pil yang berlainan jenis untuk eczema ni. Cik Han dah tak perlu makan nasi, makan pil aje dah kenyang....sebab terlalu banyak, apakan daya....Allah lebih menyayangi Cik Han dan menguji Cik Han dengan cara ini, Cik Han redha....
Selain mengambil pelbagai jenis pil dan supplemet setiap hari, Cik Han juga HARAM mandi menggunakan sabun. Sekiranya Cik Han mandi menggunakan sabun, kulit akan menjadi kering dan eczema akan menyerang dengan rakusnya sehingga satu badan akan gatal-gatal. Sekarang Cik Han langsung tak mandi menggunakan sabun, hanya menggunakan gel mandian bebas sabun, langsung tidak berbuih... Ya Allah, tak syok sangat mandi macam tu.

Selepas mandi pulak, Cik Han terpaksa sapu pelembap pula pada seluruh badan, jika tak, kulit akan mudah kering, tambah-tambah bila cuaca panas atau pun bila terdedah dengan aircond. Kalau lupa nak sapu pelembab kan kulit, mulalah kulit akan gatal-gatal dan merah-merah dan akan naik biji-biji kecik kat kulit. Sekelip mata je benda tu naik! Tapi nak hilangkan punyalah lama dan kena selalu sapu-sapu ubat.

Selain tu Cik Han juga tak boleh pakai pakaian yang diperbuat selain daripada cotton. Jika tidak kulit akan alergik. Kain chiffon pun cik han tak boleh pakai lama-lama, kalau tak kulit akan gatal!

Bila basuh baju pula, Cik Han kena bilas lebih 10 kali sehingga sabun basuh baju tu betul-betul hilang dan tak melekat pada pakaian. Jika tak kulit akan gatal juga!

Bila nak basuh pinggan mangkuk pula, wajib pakai glove...kalau tak nak pakai glove kena beli cecair pencuci pinggan yang mahal-mahal tu, baru kulit tak kan alergik! Mahal sungguh kulit Cik Han! Tak mainlah benda yang murah-murah.

Cik Han sangat alergik pada habuk dan bulu kucing juga! Malangnya Cik Han sangatlah gilakan kucing....Kucing kat kampung selalu dibawa tidur. Tapi sekarang Cik Han terpaksa jauhkan diri daripada binatang comel tu atas nasihat doctor. Demi kesihatan Cik Han, Cik Han terpaksa boikot kucing-kucing sedunia, walaupun dalam hati “Ya Allah, Comelnyaa kucing ni, rasa nak cium-cium je!!!”

Itu saja kot cerita kisah duka Cik Han bersama Eczema ni. Ramai yang kata kulit Cik Han cantik, tak ada jerawat, memanglah tak ada jerawat, tapi ramai yang tak tahu penderitaan Cik Han untuk menjaga kulit yang teramat sensitif ini. Jadi kepada semua pembaca diluar sana, bersyukurlah dengan kesihatan dan keadaan diri anda sekarang, kalau jerawat naik sebiji janganlah menjerit dan histeria, sesungguhnya anda lebih bertuah dari Cik Han dan juga para penghidap eczema yang lain.

Dan kepada yang senasib dengan Cik Han, banyakkan bersabar dan sentiasa berdoa agar segala yang ditanggung akan diringankan oleh Allah. Dan yang paling penting, sentiasa berusaha mencari penawarnya. Sesungguhnya biarpun penyakit eczema ni tiada ubat dan tak akan hilang, namun sekurang-kurangnya kita berusaha untuk mengawalnya.

Cik Han bertuah sangat kerana mempunyai bakal suami yang begitu support Cik Han, sentiasa beri semangat dan mendoakan kesihatan Cik Han, dan yang paling penting, dia terima diri Cik Han yang unik ini seadanya.. Alhamdulillah. J

4 comments:

  1. Alhamdulillhhh...semoga cik han cepat sembuh...

    ReplyDelete
  2. En. Tunang,

    Thanks en. bakal suami.... :)

    ReplyDelete
  3. saya pun ada ezcema ni. sampai nk blajar masak pun malas sbb tangan selalu kering dan pedih. cik han beruntung sebab dapat tunang yg memahami :)

    ReplyDelete
  4. sy nak hilangkan parut2.. cik hans ade cadangan x produk yg sesuai

    ReplyDelete

Pertanyaan @ Kemusykilan Sila Tinggalkan Komen Dibawah :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...